Tura in Delta 2016.08.12 – Noaptea pe furtuna de la Tulcea la Sulina
Tura in Delta 12.08.2016 inregistrata de Pupezica :
SINTEZA :
LOCALIZARE GENERALA A TUREI :
Delta Dunarii, Orasul Tulcea, Bratul Tulcea, Ceatal Sfantu Gheorghe, Bratul Sulina, Crisan, Orasul Sulina, Marina Mica
Ploaie torentiala. Plecarea din Bucuresti extrem de tarziu – orele 15:30-16:00 – impreuna cu Pilotul, dar intr-o formatie de 5 persoane. Masina plina pana la refuz de bagaje. Drum extrem de aglomerat, atat pe A2 pana la Cernavoda cat si pe “drumul clasic” catre Tulcea, intersectat in comuna Saraiu. Vremea rea s-a mentinut, cu mici exceptii, pana la Tulcea. Sosirea in Tulcea in jurul orelor 19:00-19:30. La Tulcea ploua de rupea.
Incarcarea barcii cu bagaje pe o ploaie torentiala. Incarcarea pasagerilor. Lansarea barcii pe apa. Alimentarea barcii cu benzina in Tulcea la prima statie de benzina intalnita aval. Aranjarea bagajelor pe barca pentru o buna echilibrare. Montarea luminii de ancora. Montarea proiectorului. Aprinderea luminilor de pozitie.
Testarea luminii de ancora : functioneaza. Testarea proiectorului : nu functioneaza. Pot fi intuite problemele suplimentare induse de aceasta situatie atat in timpul parcurgerii aval a Bratului Sulina cat si in ceea ce priveste gasirea intrarii in Marina Mica din Sulina si acostarea la ponton.
Furtuna se intensifica : incepe sa bata vantul. Ploaia continua. Apus rosu pe Dunare. Intrarea in glisare, in regim de croaziera, la iesirea aval din Tulcea. Viteza de croaziera : cca 40 km/h. Consum : cca 25 L/h pentru o motorizare de 150 CP.
Lasarea intunericului. Navigatia incepe sa devina extrem de dificila, mai intai din pricina vremii dar si din pricina intunericului. Pericole majore : (1) barci nesemnalizate care traverseaza Dunarea si (2) geamandurile de semnalizare a senalului.
Parcurgerea aval a Bratului Tulcea pana la Ceatal Sfantu Gheorghe. Prinderea intrarii pe Bratul Sulina. Atentie sporita in dreptul localitatilor situate pe ambele maluri din pricina posibilelor traversari de pe un mal pe altul cu barci nesemnalizate. Noapte neagra, fara pic de vizibilitate din pricina plafonului compact de nori. Vant puternic, aproximativ 30 km/h. Ploaie puternica.
Geamandurile, extrem de dese pe Bratul Sulina, licaresc in aval : verde catre malul drapt si rosu catre malul stang. Din cauza lipsei de vizibilitate, campul vizual nu avea nici un fel de profunzime. Astfel, desi se vedeau mai multe geamanduri in aval, era deosebit de greu de stabilit ordinea lor.
Navigatie de noapte extrem de dificila pe Bratul Sulina in aval. Iesiri dese din glisare in zonele care prezentau potentiale pericole. Valuri destul de puternice pe Bratul Sulina.
Intalnirea cu o geamandura nesemnalizata care s-a profilat in noapte sporeste tensiunea. Conducerea ambarcatiunii stand in picioare in zona deschisa, cu ploaia si vantul in fata, pentru o vizibilitate mai buna.
Trecerea prin dreptul localitatii Crisan, situata pe malul drept al Bratului Sulina. Luminile localitatii situate pe dig fac orientarea pe apa aproape imposibila. Continuarea drumului aval pe Bratul Sulina.
Dupa un parcurs extrem de dificil, cu o durata de cca 2:30 h, se profileaza la orizont Macaraua cea Mare care strajuieste Mila 2, respectiv intrarea nordica pe Canalul Busurca. Tensiunea incepe sa scada. Spiretele se mai linistesc pe barca. Iesirea din glisare. Retragerea in cocpit si conducerea mai lejera a ambarcatiunii.
“Defilare” nocturna sub luminile blande ale Sulinei de-a lungul Falezei din Sulina. Identificarea cu mare greutate a intrarii in Marina Mica : o deschizatura minuscula in stuf pe malul drept al Bratului Sulina, undeva spre capatul aval al orasului. Acostare dificila la ponton in conditii de noapte si fara proiector.
Pasagerii coboara. Bagajele sunt transbordate. Taxiul conduce pasagerii la pensiune. Echipajul ramane pe barca. Schimbarea hainelor ude. Pregatirea cabinei pentru dormit. Discutii aprinse la un pahar de “apa de foc” despre pericolul prin care trecusem. Concluzie : este de evitat navigatia pe timp de noapte. Noapte linistita petrecuta pe barca in zgomotul ploii care rapaia.
———————————————————————————————-
NOTA privind semnalizarea pe Dunare :
Senalul navigabil este semnalizat pe tot parcursul Dunarii printr-o serie de geamanduri, numite si scondrii. In afara de alte tipuri de semnalizari plutitoare (ex: tipul de geamandura care semnalizeaza bifurcarea senalului navigabil), toate geamandurile au aceeasi forma.
Atunci cand vorbim despre malurile unui rau sau ale unui fluviu in termeni de “malul drept” sau “malul stang” vom sta INTOTDEAUNA cu spatele catre amonte si vom privi catre aval. Altfel spus, vom privi in sensul de curgere al apei.
In Delta Dunarii, pe canale si pe lacuri, nu exista notiunea de “mal drept” si “mal stang” intru-cat apa este statatoare (pe lacuri) iar pe canale, de regula, sensul curentului este dictat de cota apelor Dunarii la Tulcea. Exceptie fac canalele “cu panta data” pe care apa curge in acelasi sens indiferent de cota (ex: Canalul Mila 36 unde apa curge dinspre Bratul Tulcea spre Bratul Chilia in orice conditii)
Geamandurile rosii marcheaza limita dreapta a senalului navigabil. Geamandurile verzi marcheaza limita stanga a senalului navigabil. O schema a fost prezentata in postul “Semnalizarea senalului navigabil pe Dunare si semnalizarea barcii pe timp de noapte“.
Pe sectorul Bratului Tulcea intre Orasul Tulcea si Ceatal Sfantu Gheorghe de regula toate geamandurile sunt semnalizate luminos pentru a fi vizibile in cazul navigatiei in regim de noapte. Pe intreg Bratul Sulina, de regula toate geamandurile sunt semnalizate luminos pentru a fi vizibile in cazul navigatiei in regim de noapte. Este evident faptul ca geamandurile verzi sunt semnalizate luminos cu lumina verde iar geamandurile rosii sunt semnalizate luminos cu lumina rosie.
Pe Bratele Sfantu Gheorghe si Chilia geamandurile nu sunt semnalizate luminos.
In conditiile navigatiei pe timp de noapte pe Bratul Tulcea sau pe Bratul Sulina exista 3 riscuri majore :
1. Intalnirea unei ambarcatiuni nesemnalizate, situatie frecventa in zona in cazul barcilor care ytaverseaza Dunarea.
2. Intalnirea unei geamanduri al carei semnal luminos nu functioneaza si neobservarea acesteia la timp.
3. Interpretarea gresita a pozitiei geamandurilor din cauza lipsei de profunzime a campului vizual.
Desi vedem in fata noastra mai multe geamanduri semnalizate luminos cu lumina corespunzatoare (rosie si verde), este destul de greu sa determinam care este prima geamandura pe care o vom intalni pentru a ne orienta si a ne mentine pe senalul navigabil. Toate geamandurile aflate in campul nostru vizual par dispuse in fata noastra sub forma unei “linii” de geamanduri care clipesc.
Pe Bratul Sulina exista cel putin o geamandura al carei semnal luminos nu functioneaza.
———————————————————————————————-
“INDEX” DE ACTIVITATI IN CADRUL TUREI:
Navigatie in regim de noapte pe Bratul Sulina
TRASEU :
Orasul Tulcea – Bratul Tulcea – Ceatal Sfantu Gheorghe – Bratul Sulina – Crisan – Orasul Sulina – Marina Mica
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.