Delta Centrala – Intrarea 18 – Canalul Crisan (NV)
1. Coordonatele GPS aproximative:
Lat. N | Long. E |
---|---|
45.17529087355267 | 29.344396591186523 |
2. Denumire asociata:
Canalul Crisan (NV) ; Crisan
3. Abordare
PRECIZARE : Pe ape mari nu sunt probleme (o cota a apelor Dunarii mai mare de + 200 cm la Tulcea) legate de aceasta intrare. Totusi, cele expuse mai jos, ar trebui luate in considerare.
Intrarea 18 de la Crisan este un fel de “Carei” al apelor, un important nod al Deltei. De la nord la sud aceasta intrare contine urmatoarele elemente:
1. Bratul Sulina
2. Canalul Lung (SV)
3. Canalul Crisan (SE)
4. Un mare dig nou spre V
5. O insulita spre E, la iesirea din Canalul Crisan
6. O mare fosta insula in centrul “intersectiei”. Spun fosta insula intru-cat a fost legata de mal cu digul cel nou de la pct. 4
Acum, conteaza de unde abordezi Intrarea 18 pe la Crisan.
A. Intrarea 18 abordata de pe Canalul Lung, dinspre sud, presupunand ca se vine dinspre Litcov
Cand se iese de pe Canalul Lung se tine pe drept inainte pana sub malul fostei insule mari, pana la o distanta de circa 5 m de mal. Nu se carmeste nici dreapta nici stanga, se tine EXACT traiectoria pe care ti-o imprima Canalul Lung. Cand se ajunge sub malul fostei insule mari, se carmeste spre dreapta (E) si se dubleaza malul insulei la aceeasi distanta (cca 5 m) pana se deschide larg “gura” Crisanului in Bratul Sulina. Practic, cu 30-40 m inainte de iesirea efectiva in Bratul Sulina pericolul a trecut, dar nu strica un pic de prudenta. Acolo nu este intinsura, acolo este o mare cocoasa care practic leaga pe sub apa cele 2 insule, cea mare(V) si cea mica (E).
Informatii suplimentare: la o cota mai mica de + 150 cm la Tulcea, Canalul Lung poate pune probleme in anumite sectiuni ; iar la o cota mai mica de + 100 cm la Tulcea, adio Canal Lung ! In ceea ce priveste cocoasa descrisa, la mai mult de + 200 cm cota la Tulcea, nu sunt probleme, intre + 100 si + 150 cm cota la Tulcea, “Intrarea 18″ se parcurge cu atentie, cu motorul sus, pe traseul indicat , iar la o cota mai mica de + 100 cm la Tulcea, nu se poate veni pe Canalul Lung. Singura cale de acces in aceasta situatie este Canalul Crisan. |
B. Intrarea 18 abordata dinspre Canalul Crisan, venind dinspre SE
Canalul Crisan este un canal mare si navigabil. Pe toata lungimea lui, incluzand si zona de SE unde capata denumirea de Canalul Caraorman, este apa, indiferent de cota de la Tulcea. Din masuratorile mele, pe cota cea mai mica la Tulcea : + 31 cm (cota la care am navigat), tot sunt, pe intreg Canalul Crisan, 1 – 1.5 m de apa, cu EXCEPTIA iesirii la Crisan.
Insulita mica lasa intinsura spre Canalul Crisan. |
Venind pe Canalul Crisan dinspre Caraorman, cat timp nu este decat natura pe dreapta, respectiv pe stanga, nu sunt probleme. Cand incep sa apara pe dreapta si in fata (sa apara = sa se vada, nu chiar din dreptul lor, inainte de a ajunge la ele) semne vizibile de civilizatie: utilaje care scurma malul drept, pensiuni, utilajele de la digul din fata, un ponton – hotel plutitor, apar si problemele. Dau atatea repere intru-cat nici unul nu este fix. Cu alte cuvinte, la circa 300-400 m de iesirea curbata spre dreapta (N) a Canalului Crisan catre Bratul Sulina, trebuie luate masuri de siguranta.
Precizez ca iesirea efectiva in Bratul Sulina nu se vede din Canalul Crisan, aceasta fiind “anuntata” de pensiuni si celelalte “semne” mentionate. |
In concluzie, cu circa 300-400 m inainte de iesirea curbata spre dreapta (N) a Canalului Crisan in Bratul Sulina, se incetineste, se ridica motorul si se apropie barca sub malul drept in sensul de mers precizat (venind din SE si mergand catre NE) la o distanta de 5-10 m de mal. Aceasta distanta trebuie micsorata treptat, pe masura ce ne apropiem de iesirea curbata. Precizez inca o data ca in fata se vede insulita cea mica si nu Bratul Sulina. Cand ajungem in dreptul unei pensiuni care are ponton pentru acostarea barcilor, distanta barcii fata de ponton, recte mal, nu trebuie sa depaseasca 2-3 m. Se tine cu incredere aceasta distanta fata de malul drept pana in Dunare – Brat Sulina, pe masura ce se trece printre insulita si malul drept. Nu trebuie mers catre insulita nici daca acolo ar fi … sirene !!! Pe fund, de la nenumaratele lucrari si interventii tip digul cel nou, pensiuni, etc., este piatra. Eu am “rezolvat” o elice acolo, cand nu stiam toate acestea. Apoi am intrebat, m-am documentat si m-am dus si cu ghiondirul sa sondez sa ma conving. Configuratia fundului se mai poate schimba de la aluviuni si curent, dar ceea ce este cert: senalul este pe dreapta, fff aproape de mal. La iesirea in Bratul Sulina pot aparea curenti puternici. Chiar atunci cand se iese in Bratul Sulina, se poate lua ceva mai larg curba (mai departat de malul drept), adica la 10-15 m de mal, presupunand ca traseul ulterior este catre Sulina.
C. Intrarea 18 abordata dinspre Bratul Sulina, venind dinspre N
Se urmeaza oricare dintre primele doua variante in sens invers, functie de intentia de a intra in Delta Centrala: Canalul Lung sau Canalul Crisan
4. Obstacole
- Apa foarte mica (corelata cu cota Dunarii la Tulcea) in sectiunile:
- Iesirea din Canalul Crisan catre Bratul Sulina, 300-400 m inainte de iesire, pe malul stang (V)
- “Stramtoarea” dintre insulita cea mica si malul drept (E) al Canalului Crisan, chiar catre iesirea in Bratul Sulina
- Iesirea din Canalul Lung la Crisan
- “Stramtoarea” dintre insula mare din dreptul Canalului Lung si insulita mica din dreptul Canalului Crisan
- Piatra pe fund in intinsura, langa insulita mica din dreptul Canalului Crisan
- Curenti foarte puternici la iesirea in Bratul Sulina
5. Adancimi aproximative in senal
Adancimile aproximative in senal (ambele variante descrise) se situeaza intre 0.7-1.2 m in cazul unor cote foarte scazute masurate la Tulcea (cca + 100 cm)
6. Elemente de identificare
- Digul nou
- Pensiuni
- Placuta “Crisan” situata pe Dunare, Bratul Sulina (in realitate “Crisa” !!!)
- Cele 2 insulite descrise
7. Tur cu raza de 1-2 ore, obiective de vizitat
- Crisan – Canalul Lung – Canalul Obretinciuc – Lacul Obretinul Mic- Lacul Obretinciuc – Canalul Litcov – “Y” de pe Ceamurlia – Canalul Ceamurlia – Canalul Crisan – Crisan
- Crisan – Canalul Lung – Canalul Litcov – Canalul Isac – Lacul Isac – Canalusul Bibanilor – Lacul Uzlina – Retur Crisan pe acelasi traseu sau pe varianta descrisa in “Traseul 1″, prin Canalul Litcov – “Y” de pe Ceamurlia – Canalul Ceamurlia – Canalul Crisan – Crisan
- Crisan – Canalul Lung – Canalul Litcov – Canalul Isac – Lacul Isac – Isac 3 (E) – Panaiotova – Garla Perivolovca – Canalul Litcov – si retur pe variantele descrise in “Traseul 1″ si “Traseul 2″ la Crisan
- Crisan – Canalul Crisan – Lacul Iacub – retur Crisan pe Canalul Crisan
- Crisan – Canalul Crisan – Caraorman – Canalul Caraorman – Lacul Puiulet si retur Crisan
8. Galerie de poze
———————————————————————————————-
NOTA 09.04.2016 privind Intrarea 18 – Canalul Crisan (NV) :
Pe data de 09.04.2016 am parcurs Intrarea 18 – Canalul Crisan (NV) in cadrul Turei in Delta 2016.04.09 – Vizita pe Japsa Harasimova si Lacurile Bogdaproste, La Amiaza, Trei Iezere, Miazazi, Lungu si Sfistovca.
Intrarea 18 – intrarea de la Crisan de pe Bratul Sulina – prezenta semnele unei recente decolmatari, atat in sectiunea dintre insule (in fapt in sectiunea dintre insula situata la est si digul situat la vest) cat si in sectiunea dintre aceeasi insula situata la vest si digul situat la est (intrarea efectiva pe Canalul Crisan – Caraorman).
Testarea efectiva a adancimii apei folosind ghiondirul a fost imposibila din cauza cotei ridicate (cota apelor Dunarii masurata in Portul Tulcea finnd de + 271 cm pe data de 09.04.2016).
———————————————————————————————-
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.