20.07.2013 – Un episod inedit : “Tzumtzi” Tura : Iesirea din Bratul Chilia in Dunare la Patlageanca
PREAMBUL :
In data de 20.07.2013, la sugestia Pilotului meu, am reusit o tura superba : Tura in Delta 20.07.2013 – “Tzumtzi” Tura : Ultima “pata alba” a Deltei Dunarii. A fost o tura lunga si frumoasa, menita sa “stearga” ultima “pata alba” a Deltei Dunarii si anume Lacul Pintilie, situat in nordul Deltei de Vest. Desi tura ne-a reusit din plin, dintr-un spirit de eleganta fata de Delta, Delta care de ani de zile ne-a oferit atatea lucruri frumoase si atatea momente deosebite, dezvaluindu-si rand pe rand secretele in fata noastra, am lasat aceasta “pata alba” neatinsa : nu am intrat in Lacul Pintilie, ultimul lac al Deltei Dunarii neexplorat de noi.
Am plecat dis de dimineata din Mahmudia Noastra, am traversat “cu o precizie de chirurg” Delta Centrala prin lacuri (Canalul Uzlina – Lacul Uzlina – Canalusul Bibanilor – Lacul Isac – Canalul Isac – Canalul Litcov – Canalul Lung – Crisan), fara sa scoatem Pupezica din glisare si am iesit in Bratul Sulina. Del la Crisan am prins Dunarea Veche – “Marele M” spre Mila 23 de unde am intrat prin Canalul Cazanele in raiul de nuferi de pe Lacul Cazanele. A urmat apoi o traversare facuta cu aceeasi precizie a Deltei de Nord, dupa Lacul Cazanele urmand Lacul Trei Iezere – traversarea prin japsele din nordul Lacului Trei Iezere in Lacul Miazazi, trecand prin “Ochiul Pupezicii” si prin “Canalusul Pupezicii”, denumiri care ne apartin in totalitate – Lacul La Amiaza – canalul de legatura cu Lacul Matita – Lacul Matita – canalul de legatura directa, situat in N Lacului Matita, cu Lacul Merheiul Mare – Lacul Merheiul Mare – Lacul Merheiul Mic, situat in estul “fratelui” lui mai mare – Canalul Sulimanca, care ne-a scos in Bratul Cernovca, de unde am iesit in final la Periprava.
Dupa ce am schimbat elicea “obosita” la Periprava am prins Bratul Chilia in amonte si nu l-am mai parasit pana la… Patlageanca !!! Era o dorinta veche a Pilotului sa parcurga integral toate cele trei Brate ale Dunarii, Sfantu Gheorghe, Sulina si Chilia. Daca pe primele doua le parcursesem de mai multe ori spre Mare pe sectiunile Mahmudia Noastra – localitatea Sfantu Gheorghe, respectiv Crisan – Sulina si de mai putine ori in amonte pe sectiunile Mahmudia Noastra – Bratul Tulcea, respectiv Crisan – Bratul Tulcea, iar Bratul Chilia il parcursesem de mai multe ori pe sectiunile Periprava – Bratul Musura – Golful Musura, respectiv Periprava – Chilia Veche si Bratul Tataru (Intrarea 40) – intrarea pe Canalul Stipoc (Intrarea 39) si intrarea pe Canalul Mila 36 (Intrarea 1′), nu parcursesem niciodata Bratul Chilia in sectiunea intrarea pe Canalul Mila 36 (Intrarea 1′) – Patlageanca si vorbind simbolic, nu navigasem niciodata cu Pupezica pe… DUNARE. De aici si numele dat turei… “Tzumtzi Tura”.
Asa ca am prins Bratul Chilia in amonte, plecand din Periprava catre Chilia Veche unde am admirat turlele Bisericii din Chilia Veche care ne plac asa de mult si de acolo mai departe, dupa ce am alimentat, catre Patlageanca, unde am iesit in DUNARE prima data in viata noastra. De la Patlageanca am prins Bratul Tulcea aval, intorcandu-ne acasa in Mahmudia Noastra obositi dar si fericiti dupa o tura care a masurat mai mult 200 de kilometri !!!
Prin departarea fata de zonele cunoscute din Delta Dunarii, prin “izolarea” turistica completa a zonei, consider iesirea in Dunare la Patlageanca, venind de pe Bratul Chilia, ca fiind un episod inedit al turei, un fel de “tinta” indirecta, poate chiar un obiectiv al turei.
Dupa parcurgerea intregului Brat Chilia venind din Periprava, dupa ce am vazut tot malul ucrainiean plin de industrie si turism, mai ales in zona Ismail, am simtit un gust amar la iesirea in Dunarea noastra : pustiu, numai un ponton al Politiei de Frontiera ascuns in spatele digului situat pe malul drept al Bratului Chilia, pontonul ruginit de la Patlageanca si cateva barci pescaresti pe mal. In rest nimic.
Ce este de retinut, la iesirea Bratului Chilia in Dunare, pe malul drept al Bratului Chilia, chiar la intrarea / iesirea de / pe brat, este un dig masiv de piatra, pe o lungime de circa 50 m sau poate chiar mai mult, semnalizat in capat cu un mini-far. Al doilea lucru de retinut este ca o barca de dimensiuni medii nu poate acosta la Patlageanca altfel decat pe mal, intru-cat nu este nici macar un ponton accesibil, altul decat cel destinat Pasagerului. Si in sfarsit al treilea lucru important, nu este nici o statie de benzina la Patlageanca, amonte de Tulcea.
Pozele din galeria foto urmatoare vorbesc de la sine.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.