Delta Centrala – Canalul Uzlina
1. Canalul poate fi parcurs: Pe ape mici / ape medii / ape mari
2. Grad de dificultate: 3/5 – Mediu
3. Coordonate GPS 1: (Intrarea din Bratul Sfantu Gheorghe, Satul Uzlina)
Lat. N | Long. E |
---|---|
45.073322 | 29.223763 |
4. Coordonate GPS 2: (Iesirea pe Lacul Uzlina)
Lat. N | Long. E |
---|---|
45.084339 | 29.254467 |
5. Lungime aproximativa: 3.65 km
6. Adancime medie aproximativa: 2.0 m
7. Puncte critice: DA
Punct critic 1 : Pragul de Piatra
Canalul Uzlina a fost in trecut inchis de catre ecologisti cu un dig de piatra situat in prima treime a canalului, imediat dupa iesirea din satul Uzlina. Apoi canalul a fost redeschis traficului, devenind in prezent canalul cel mai circulat de turisti din Delta Centrala.
Redeschiderea canalului s-a realizat prin escavarea digului de piatra, insa aceasta nu a fost realizata complet, rezultand un senal de trecere avand o relativa forma de “V”, cu o latime de circa 5 – 7 m. Pe fundul canalului, in dreptul Pragului de Piatra, sunt bolovani mari care pot avaria serios elicele si chiar motoarele barcilor. Un pic deviat stanga fata de sectiunea mediana a pragului – mijlocul canalului – (in sensul de parcurgere al canalului dinspre Dunare spre lacul Uzlina) este un bolovan submersat mai proeminent care a avariat cateva ambarcatiuni pana in prezent.
Pentru a preintampina acest pericol, este necesara parcurgerea Pragului de Piatra EXACT PE MIJLOC, la jumatatea distantei dintre cele doua maluri cu bolovani iesiti din apa. Se va evita intalnirea cu alte ambarcatiuni in sectiunea din dreptul Pragului de Piatra si pe o distanta de 30 – 50 m inainte si dupa prag, pentru a nu fi necesara devierea de la traiectoria de pe mijlocul canalului, respectiv apropierea de mal.
Recomandam parcurgerea Pragului de Piatra cu cea mai mica viteza posibila care sa permita totusi guvernarea barcii (in nici un caz cu barca “la jumate” !!!). Situatia poate deveni mai complicata din cauza curentului pronuntat care se manifesta aproape tot timpul in aceasta sectiune ingustata a Canalului Uzlina.
Pragul de Piatra este semnalizat pe ambele sensuri de niste pancarde care recomanda traversarea lui cu viteza redusa.
In conditii de ape mari ( mai mari de + 250 cm la Tulcea), traversarea Pragului de Piatra nu pune probleme deosebite insa in conditii de ape mici ( mai mici de + 100 cm la Tulcea), traversarea lui poate pune probleme barcilor cu pescaj mai mare de 30 – 40 cm si motoare cu cizma lunga.
Punct critic 2 : Iesirea Canalului Uzlina pe Lacul Uzlina
Iesirea pe Lacul Uzlina nu este dificila in sine, insa adancimea Lacului Uzlina la iesirea de pe Canalul Uzlina este extrem de mica. In conditiile unor ape mari ( mai mari de + 250 cm la Tulcea) iesirea in lac nu pune probleme, intru-cat apa pe Lacul Uzlina masoara circa 1.5 m. Insa in conditiile de ape mici ( mai mici de + 100 cm la Tulcea) situatia se schimba dramatic. Apa pe Lacul Uzlina masoara sub 0.6 m si impune (pentru barcile de dimensiuni medii) iesirea de pe Canalul Uzlina direct in glisare, pentru a putea parcurge Lacul Uzlina. Acest lucru implica multe riscuri din cauza numarului mare de ambarcatiuni care tranziteaza zona si a “senalului” extrem de ingust (circa 5 m) de pe Lacul Uzlina.
Portiunea finala a Canalului Uzlina (spre Lacul Uzlina) semana cu un fel de “promontoriu vegetal” care patrunde adanc, pret de 2-300 de metri, pe Lacul Uzlina. Pe partea stanga (in sensul de mers dinspre Dunare catre Lacul Uzlina) sunt doua fultane de stuf, lacul zarindu-se printre aceste doua fultane. In dreptul celui de-al doilea fultan de stuf se gaseste un bloc de beton submersat, scapat in trecut de pe o cabara si lasat acolo, sub apa. Blocul de beton este chiar la baza stufului, astfel incat traiectoria barcii trebuie sa tina si in aceasta sectiune mijlocul canalului. Lateral fata de senalul canalului, intre fultanele de stuf si in spatele acestora Lacul Uzlina are o adancime extrem de mica (in jur de 0.2-0.3 m), asa ca, desi pare tentanta trecerea printre fultanele de stuf cu barca, ea trebuie cu desavarsire evitata. Pe ape mici se formeaza in acea zona o adevarata insula, insa pe ape mari este foarte periculos, intru-cat aceasta insula este sub apa si nu se vede.
Pe partea dreapta sunt salcii batrane care, pe ape mari, rasar practic din apa, lasand sa se vada printre ele Lacul Uzlina.
Cioatele aduse de curentul de pe Canalul Uzlina pe ape mari, cand Balta se umple si curentul este dinspre Dunare spre Balta, sunt “depozitate” natural, in genere, pe partea dreapta a senalului care continua din Canalul Uzlina pe Lacul Uzlina.
Alte obstacole : Salcii cazute de pe malurile Canalului Uzlina
Aceste cioate, cele mai multe prabusite de pe maluri, NU BAREAZA NICAIERI COMPLET TRECEREA pe tot parcursul Canalului Uzlina, insa necesita atentie la manevrarea barcii. Situatii mai dificile pot aparea la intalnirea cu alte barci in dreptul cioatelor, Canalul Uzlina fiind intens circulat
8. Descriere:
Canalul Uzlina face legatura intre Marea Bucla a Uzlinei – Satul Uzlina si Lacul Uzlina, fiind o veritabila poarta de intrare in Delta – Intrarea 5 – atat pentru barcile venide din amonte, de la Murighiol, cat si pentru barcile venite dinspre aval, de la Mahmudia. Dupa deschiderea Canalului Carasuhat care leaga Mahmudia de Litcov in zona intrarilor pe Lacul Gorgova, importanta Canalului Uzlina, recte traficul, a mai scazut.
Intrarea pe Canalul Uzlina de pe Bratul Sfantu Gheorghe – Marea Bucla a Uzlinei este larga si clar conturata, fiind “semnalizata” de pensiunile care se insiruie pe ambele maluri ale canalului in Satul Uzlina. Alte doua semne distinctive ale intrarii sunt Pontonul Autoritatii Navale si “Imperiul – Hotel” Cormoranul, ambele situate la 2-300 m amonte de intrarea pe canal, dar vizibile de pe Dunare.
Dupa ce ne strecuram cu viteza redusa pentru a nu face valuri printre pensiunile din Satul Uzlina intalnim Pragul de Piatra. Pe acesta il abordam cu motorul sus, tot in regim de deplasament. Dupa trecerea de Pragul de Piatra la cca 50 m putem glisa. Atentia noastra trebuie sa fie indreptata la intalnirea cu alte ambarcatiuni, cand trebuie sa reducem viteza, iesind din glisare.
In prima parte a canalului, dupa Pragul de Piatra, malul sudic sub forma unui dig, este inalt si inierbat. Aici putem intalni deseori fazani. Apoi canalul se orienteaza printr-o curba larga de la est catre nord-est. Curba trebuie tratata cu atentie pentru ca, desi este larga, vizibilitatea este destul de redusa. Apoi intram in zona impadurita a canalului unde putem observa o sumedenie de pasari.
Dupa aceasta curba larga, Canalul Uzlina prezinta un aliniament destul de lung dupa care urmeaza o curba fara vizibilitate spre est, cu putin inainte de intrarea in lac. Respectiva curba trebuie tratata cu multa atentie, fiind de dorit a fi parcursa cat mai aproape de maluri, in regim de deplasament, pentru a evita coliziunea cu alte ambarcatiuni.
Continuand parcursul spre lac, canalul se orienteaza iarasi spre est, apoi spre nord-est printr-o curba periculoasa, fara vizibilitate. Lasand pe stanga (malul vestic) Intrarea Hotilor – o intrare secundara pe Lacul Uzlina – pe stanga noastra (malul vestic) apare stuful, in timp de pe dreapta noastra (est) continua padurea sub forma unei perdele subtiri de padure prin care se vede lacul, un “promontoriu” care se infige adanc in lac.
Ideal ar fi sa tinem mana stanga mergand spre lac (stuful, malul vestic) pentru a ne feri de cioate, insa nu intotdeauna este posibil. Functie de ora la care parcurgem canalul si functie de nivelul apei (ape mici) putem avea surpriza foarte neplacute (intalnirea frontala cu alte ambarcatiuni, in special pline cu turisti). De aceea vom parcurge in regim de deplasament pe mana dreapta (est) ultimii metri ai canalului pana la intrarea pe Lacul Uzlina. Astfel vom evita eventualele ambarcatiuni care vin de pe Lacul Uzlina, in glisare, pentru a evita apa mica de pe lac dinaintea canalului.
Fiind inca pe canal dar vazand Lacul Uzlina (avand vizibilitate), putem glisa. Conducatorii experimentati de ambarcatiuni vor sti exact momentul optim in care se poate glisa in siguranta pentru a traversa zona cu apa mica de pe Lacul Uzlina (in conditii de ape mici), zona care se intinde inspre nord-est pana dincolo de jumatatea lacului, mergand spre Canalusul Bibanilor – trecerea pe Lacul Isacova.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.