Tura in Delta 2016.08.27 – Salba de Lacuri din jurul Gorgovei : Canalul Pojarnic, Lacurile Fastic, Cuzmintu Mare si Cuzmintu Lat, Gorgova, Chruhlig, Potcoava si Gorgovat
Tura in Delta 27.08.2016 inregistrata de Pupezica :
SINTEZA :
LOCALIZARE GENERALA A TUREI :
Delta Dunarii, Delta Centrala, Comuna Mahmudia, Bratul Sfantu Gheorghe, Canalul Carasuhat, Canalul Litcov, Canalul Pojarnic (Pujarnic), tentativa pe Canalul Rusca (intrarea dinspre est pe Canalul Rusca este complet blocata), Intrarea Vestica pe Lacul Fastic, Lacul Fastic, retour pe Canalul Pojarnic (Pujarnic), retour pe Canalul Litcov, Intrarea Sudica pe Lacul Chruhlig (Rorund), Lacul Chruhlig (Rorund), tentativa de traversare spre vest catre Lacul Fastic (trecerea este blocata), revenire pe Lacul Chruhlig (Rorund), Iesirea Nordica de pe Lacul Chruhlig (Rorund), Intrarea Sud-Estica pe Lacul Cuzmintu Mare, Lacul Cuzmintu Mare, Iesirea Estica de pe Lacul Cuzmintu Mare, Intrarea Vestica pe Lacul Cuzmintu Lat, Lacul Cuzmintu Lat, cautarea trecerii nordice spre Lacul Cuzmintu Adanc (blocata de plaur), Iesirea Nord-Estica de pe Lacul Cuzmintu Lat, trecerea pe Lacul Gorgova, Lacul Gorgova, Iesirea Sud-Estica de pe Lacul Gorgova pe Lacul Potcoava, Lacul Potcoava, Iesirea Sudica de pe Lacul Potcoava, Canalul Litcov, Intrarea Sudica pe Lacul Gorgovat, Lacul Gorgovat, trecerea spre nord pe Lacul Gorgova, Lacul Gorgova, retour pe acelasi traseu pe Canalul Litcov, Canalul Litcov, Canalul Carasuhat, Bratul Sfantu Gheorghe, Mahmudia Noastra
Noapte excelenta petrecuta in Mahmudia Noastra. Trezirea devreme, 4:30. Mini-bombita (ness + miere). La 5:30 eram pe barca. Aproape noapte. Alimentare barca cu benzina la statia Star 2000 din Mahmudia. Traversarea Bratului Sfantu Gheorghe. Intrare pe Canalul Carasuhat.
———————————————————————————————-
NOTA privind Intrarea Sudica pe Canalul Carasuhat :
Stanga – Dreapta pe Dunare fata de intrarea sudica pe Canalul Carasuhat, malul excavat tine piatra. Apa din Dunare are adancime mica (0.40 cm) la cca 5 – 8 m de mal. Este preferabil ca Intrarea Sudica pe Canalul Carasuhat sa fie facuta fix pe centru si cu viteza mica mai ales pe ape mici. Este plin de “surprize” lasate in apa Dunarii si la intrarea pe canal de catre realizatorii acestuia.
———————————————————————————————-
Vizitarea si parcurgerea spre nord a Canalului Carasuhat. Peisaje de vis la rasaritul soarelui. Pasari contre-jour in japsele intinse din estul Canalului Carasuhat. Pelicani in zbor. Pesti de dimensiuni mici (platica, rosioara, caras) sar efectiv din apa in spatele barcii. Parcurgerea integrala a Canalului Carasuhat pana la iesirea acestuia pe Litcov.
———————————————————————————————-
NOTA privind spusele localnicilor despre Canalul Carasuhat :
Canalul Carasuhat, asa cum am mai spus, este cel mai nou canal al Deltei Dunarii. El traverseaza de la sud la nord Zona Carasuhat, legand Bratul Sfantu Gheorghe de Canalul Litcov. Canalul Carasuhat este permanent marginit la vest de un dig de pamant destul de inalt (cca 1.50 m peste nivelul apei pe ape medii) in timp ce la est apa a inundat fostele pasuni ale Zonei Carasuhat. Canalul are o lungime de cca 6.50 Km.
Prima problema care a fost semnalata este faptul ca au fost lasate sub apa toate constructiile provizorii (podete, cotete, colibe, etc.) ale celor care practicau agrigultura la est de Canalul Carasuhat. Acestea sunt acoperite total sau partial de apa functie de cota apelor Dunarii la Tulcea. Ca urmare parcurgerea japselor aferente Canalului Carasuhat, situate la est de acestea este deosebit de riscanta.
A doua problema este legata de acostarea la digul situat pe malul vestic al Canalului Carasuhat. Constructorii au lasat o zona “tampon” de cca 2 – 3 m unde apa este deosebit de mica. In fapt acolo au “ingramadit” materialul excavat de pe canal. Ca urmare acostarea in conditii decente la dig este deosebit de neplacuta ca sa nu spunem dificila.
A treia problema o reprezinta solutia constructiva aleasa pentru realizarea Canalului Carasuhat. In fapt aceasta nu este “o problema” in adevaratul sens al cuvantului insa vorbeste de la sine despre “complexitatea” lucrarii. Pentru un necunoscator, Canalul Carasuhat pare un canal complet nou. Insa nu pare a fi asa. El este format dintr-o serie de trei segmente de canal pre-existente si care au fost adancite si unite.
Primul segment, orientat sud-vest – nord-est, este in lungime de cca 3.20 Km. Acest canal exista inainte de realizarea Canalului Carasuhat. El a fost inchis la capatul sudic prin realizarea digului de pe Bratul Sfantu Gheorghe. Al doilea segment are o lungime de cca 2.17 Km si este, in mod foarte ciudat, orientat vest – est. Dupa parerea localnicilor, daca Canalul Carasuhat ar fi fost cu adevarat un “canal nou”, acesta ar fi fost taiat pe aceeasi directie initiala catre Litcov. Insa se spune ca si acest canal existal. Al treilea segment care iese pe Litcov este in lungime de cca 1.10 Km, orientat sud-vest – nord-est. Si acest segment de canal exista inainte de realizarea Canalului Carasuhat, dupa spusele localnicilor. Dovada o fac stalpii de inalta tensiune dezafectati care insotesc malurile canalului.
Concluziile nu trebuie trase de catre noi.
A patra problema o reprezinta curentul “0” de pe Canalul Carasuhat. Curentul este aproape nul, apa nu curge. Acest lucru se traduce prin faptul ca acest canal se va colmata cu rapiditate inainte de vreme.
Efectele, sa spunem benefice, ale Canalului Carasuhat : tot traficul turistic din Mahmudia si de pe Dunare amonte s-a mutat catre salba de lacuri Gorgova. Daca inainte nu intalneai nici o barca cu turisti in zona Lacurilor Fastic, Cuzmintu Mare, Cuzmintu Lat, Chruhlig (Rotund), Radacinos (Corciovata), Potcoava si Gorgovat, acum am intalnit zeci de barci cu turisti. Aceasta “mutare” a traficului turistic presupunem ca a eliberat un pic mult prea incercatul si circulatul Canal Uzlina.
———————————————————————————————-
Parcurgerea Canalului Litcov spre vest. Depasirea spre vest a intersectiei cu Canalul de Legatura cu Lacul Chruhlig. Intrarea Sudica pe Canalul Pojarnic cu “tinta” de a parcurge Canalul Rusca de la est la vest. Parcurgerea spre nord a Canalului Pojarnic. Identificarea pe Canalul Rusca. Intrarea Estica pe Canalul Rusca este complet blocata. In afara de faptul ca este inchisa de niste plase neridicate poate de mai multi ani, apa are o adancime de cca 0.20 m iar latimea canalului este de cca 1.0 m.
Intrarea pe Canalul de Legatura cu Intrarea Vestica pe Lacul Fastic. Parcurgerea intrarii si ajungerea pe Lacul Fastic. Lacul Fastic, un lac foarte frumos, plin de pasari, are o adancime foarte mica, cca 0.50 m. In plus era complet colmatat de vegetatie acvatica (ciulini de balta). Traversarea lui era extrem de dificila daca nu imposibila. La intrarea in lac se gasesc foarte multe cioate dintre care unele complet submersate.
Revenire pe Canalul Pojarnic (Pujarnic). Revenire pe Canalul Litcov. Parcurgerea Canalului Litcov spre est pana la Intrarea Sudica pe Lacul Chruhlig. Parcurgerea intrarii si vizitarea Lacului Chruhlig (Rotund). Parcurgerea Lacului Chruhlig (Rotund) spre nord. Testarea trecerii spre vest de pe Lacul Chruhlig pe Lacul Fastic. Trecerea este blocata. Continuarea drumului spre nord pe Lacul Chruhlig.
Iesirea Nord-Estica de pe Lacul Chruhlig si parcurgerea spre nord a Canalului de Legatura cu Lacul Cuzmintu Mare. Intrarea Sudica pe Lacul Cuzmintu Mare. Vizitarea Lacului Cuzmintu Mare. Traversarea lacului spre nord si apoi spre est. Iesirea Nord-Estica de pe Lacul Cuzmintu Mare. Canalul de Legatura cu Lacul Czmintu Lat. Vizitarea Lacului Cuzmintu Lat. Traversarea spre nord-est a Lacului Czmintu Lat. Iesirea Nord-Estica de pe Lacul Cuzmintu Lat si trecerea pe Lacul Gorgova. Lacul Gorgova.
Vizitarea Lacului Gorgova. Traversarea Lacului Gorgova spre est. Iesirea Sud-Estica de pe Lacul Gorgova pe Lacul Potcoava. Vizitarea Lacului Potcoava. Traversarea spre sud-est a Lacului Potcoava. Iesirea Sudica de pe Lacul Potcoava pe Canalul Litcov. Canalul Litcov catre vest. Canalul de Legatura spre Nord cu Lacul Gorgovat. Intrarea Sudica pe Lacul Gorgovat.
Lacul Gorgovat. Vizitarea Lacului Gorgovat. Traversarea “cozii” vestice a Lacului Gorgovat catre Nord. Trecerea pe Lacul Gorgova. Retour pe Lacul Gorgovat. Retour pe Canalul Litcov. Canalul Litcov spre vest.Canalul Carasuhat spre sud. Bratul Sfantu Gheorghe. Mahmudia Noastra.
“INDEX” DE ACTIVITATI IN CADRUL TUREI:
Ghid in Delta Dunarii, Excursii in Delta Dunarii, Trasee personalizate in Delta Dunarii, Ture in Delta Dunarii, Aventuri in Delta Dunarii, Excursii personalizate in Delta Dunarii, Turism activ in Delta Dunarii, Turism responsabil in Delta Dunarii, Bird-watching de vara in Delta Dunarii, Wild Life in Delta Dunarii, Ture de fotografie in Delta Dunarii, Ture de vara in Delta Dunarii, Ture de vara in Delta Centrala
TRASEU :
Comuna Mahmudia – Bratul Sfantu Gheorghe – Canalul Carasuhat – Canalul Litcov – Canalul Pojarnic – Canalul Rusca – Lacul Fastic – Canalul Pojarnic – Lacul Chruhlig (Rotund) – Lacul Cuzmintu Mare – Lacul Cuzmintu Lat – Lacul Gorgova – Lacul Potcoava – Canalul Litcov – Lacul Gorgovat – Lacul Gorgova – Canalul Litcov – Canalul Carasuhat – Bratul Sfantu Gheorghe – Mahmudia Noastra
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.