Glosar de termeni si conventii generale
GLOSAR DE TERMENI SI CONVENTII GENERALE
Termen Utilizat | Explicatii | Observatii |
---|---|---|
Apa buna | Termenul de "apa buna" se refera la adancimea apei pe respectivul sector descris. Folosirea termenului de "apa buna" inseamna pentru cititor faptul ca navigatia cu o barca de dimensiuni medii este posibila in acel sector. "Apa buna" poate fi tot timpul anului, independenta de "cota Dunarii la Tulcea", asa cum este pe canalele mari si navigabile sau poate fi corelata cu o anumita valoare a cotei Dunarii la Tulcea. | Se considera "apa buna" o adancime de minim 1 m, suficienta pentru o barca cu un pescaj maxim de 0.50 m. |
Barca de dimensiuni medii | Barca potrivita pentru Delta Dunarii este o barca de dimensiuni medii, cu o lungime maxima de 6.5 m si un pescaj maxim de 0.5 m. Barcile mai mici de 4 m prezinta riscuri la traversarea lacurilor in conditii de vant puternic sau in cazul navigatiei pe Dunare, in cazul intalnirii cu alte vase de mari dimensiuni care fac valuri de siaj de peste 1 m. Barcile mai mari de 6.5 m si cu pescaj mai mare de 0.5 m limiteaza utilizatorul la navigatia exclusiv pe canalele mari sau pe Dunare. | 4 m < L < 6.5 m 0.20 m < Pescaj < 0.50 m 10 CP < Motorizare < 100 CP |
Barca "la jumate" sau Barca "la jumatate" | Aceasta expresie semnifica un regim de deplasare al barcii utilizand cca 50 % din puterea motorului. In aceasta situatie majoritatea barcilor merg intr-un regim de semi-deplasament, o situatie in care barca nu se afla nici in regim de glisare, nici in regim de deplasament. Barca are o asieta apupata, "tragand" foarte multa apa dupa ea, regim de deplasare care face in genere sa-i creasca foarte mult pescajul. Acest mod de deplasare este complet nerecomandat si complet neeconomic, cu exceptia cazurilor in care se parcurge o zona cu valuri mari. In situatia valurilor mari se pune in mod voit barca "la jumate" pentru a fi guvernabila pe de-o parte, al doilea motiv fiind asieta apupata care ridica prova, impiedicand astfel valurile sa patrunda in barca (barca fiind orientata cu prova catre val). | Deplasarea corecta a unei barci de glisare se face fie utilizand regimul de glisare, caz in care pescajul scade simtitor, fie utilizand regimul de deplasament, caz in care pescajul barcii este cel specificat de producator. |
Barca "trage apa" | Aceasta expresie semnifica cantitatea mare de apa dislocuita in momentul deplasarii cu barca "la jumate". In situatia in care barca "trage apa", consumul de combustibil raportat la viteza de deplasare este foarte mare iar valurile de siaj sunt foarte mari. | Nu este recomandata deplasarea pe distante mari cu barca "tragand apa" dupa ea. |
Cioata | Trunchi de copac scufundat in apa. Cioatele pot fi intalnite atat pe canale cat si pe Dunare, fixate de mal sau de fundul apei sau plutind intr-o relativa submersie. Sunt extrem de periculoase pentru navigatia cu barci de dimensiuni medii. | Cioatele plutitoare submerse se intalnesc frecvent pe "ape mari" |
Ape mari | Notiunea sau expresia "Ape mari" este utilizata pentru a descrie in cuvinte simple si sugestive "Cotele apelor Dunarii la Tulcea". Conform regulamentelor AFDJ, cota Dunarii in Portul Tulcea este masurata zilnic la ora 07:00 dimineata si este afisata pe site-ul oficial al institutiei in jurul orei 8:30 dimineata. Site-ul Ghidul Deltei Dunarii preia cu regularitate aceste date si le afiseaza intr-un format grafic intuitiv. Cota Dunarii la Tulcea influenteaza in mod decisiv nivelurile apelor din Delta Dunarii, cu implicatii directe asupra adancimilor relative de pe canale si din lacuri. Se considera a fi "ape mari" atunci cand cotele apelor Dunarii la Tulcea depasesc valoarea de + 300 cm. Mentionam faptul ca se considera cota de + 320 cm la Tulcea drept "Cota de atentie". Doar pentru o apreciere cantitativa, cota maxima a anului 2013 masurata la Tulcea a fost de + 391 cm pe data de 18.04.2013 si cota maxima a anului 2010 (atunci cand au fost inundatii masive pe Dunare) a fost de + 439 cm pe data de 06.07.2010. Pe "Ape mari" accesul in Delta este posibil aproape oriunde. Se deschid practic lacuri si japse care stau inchise ani de zile. Cea mai mare parte a canalelor devine accesibila pentru barci de dimensiuni medii. Este sezonul "turelor", in general acoperind lunile aprile, mai si iunie. Ca si o apreciere generala, "Balta" se umple de apa, curentul pe canale fiind preponderent dinspre Bratele Dunarii catre Balta. | Cota Dunarii masurata in Portul Tulcea > + 300 cm |
Ape medii | Notiunea sau expresia "Ape medii" este utilizata pentru a descrie in cuvinte simple si sugestive "Cotele apelor Dunarii la Tulcea". Conform regulamentelor AFDJ, cota Dunarii in Portul Tulcea este masurata zilnic la ora 07:00 dimineata si este afisata pe site-ul oficial al institutiei in jurul orei 8:30 dimineata. Site-ul Ghidul Deltei Dunarii preia cu regularitate aceste date si le afiseaza intr-un format grafic intuitiv. Cota Dunarii la Tulcea influenteaza in mod decisiv nivelurile apelor din Delta Dunarii, cu implicatii directe asupra adancimilor relative de pe canale si din lacuri. Se considera a fi "ape medii" atunci cand cota apelor Dunarii la Tulcea se situeaza peste valoarea de + 150 cm dar sub valoarea de + 300 cm. Trebuie inteles faptul ca aceasta clasificare este relativa, in sensul in care aceste valori nu pot fi considerate "praguri fixe". Spre exemplu, la o cota de + 299 cm la Tulcea accesul in Delta este la fel de facil ca si la o cota de + 305 cm la Tulcea. La fel trebuie interpretata si valoarea de jos a intervalului + 150 cm - + 300 cm. Pe "Ape medii" japsele si o parte dintre lacurile mici si medii devin greu accesibile sau chiar inaccesibile unei barci de dimensiuni medii, adancimea relativa scazand sub pragul de 0.8 m. Deasemenea o parte dintre canale devin dificil de parcurs, prezentand numeroase puncte critice cu adancimi relative mici. Obstacolele, in general cioate submersate, ies la suprafata facand depasirea lor dificila sau imposibila. | + 150 cm < Cota Dunarii masurata in Portul Tulcea < + 300 cm |
Ape mici | Notiunea sau expresia "Ape mici" este utilizata pentru a descrie in cuvinte simple si sugestive "Cotele apelor Dunarii la Tulcea". Conform regulamentelor AFDJ, cota Dunarii in Portul Tulcea este masurata zilnic la ora 07:00 dimineata si este afisata pe site-ul oficial al institutiei in jurul orei 8:30 dimineata. Site-ul Ghidul Deltei Dunarii preia cu regularitate aceste date si le afiseaza intr-un format grafic intuitiv. Cota Dunarii la Tulcea influenteaza in mod decisiv nivelurile apelor din Delta Dunarii, cu implicatii directe asupra adancimilor relative de pe canale si din lacuri. Se considera a fi "Ape mici" atunci cand cotele apelor Dunarii masurate la Tulcea scade sub valoarea de + 150 cm. Plaja "apelor mici" este extrem de larga, intru-cat Dunarea a atins in anul 2011 o cota minima de + 12 cm la Tulcea in data de 30.11.2011 si o cota minima de + 31 cm pe data de 02.09.2012. In conditii de "Ape mici" lacurile mici si medii devin inaccesibile in marea lor majoritate, adancimea relativa scazand sub pragul de 0.5 m. Foarte multe lacuri mici si medii isi reduc suprafata oglinzii apei la mai putin de jumatate din suprafata normala, apa cedand locul stufului si vegetatiei rasarite direct din mal (namol). Japsele seaca complet sau devin niste simple baltoace unde namolul acoperit de vegetatie alterneaza cu ochiuri de apa. Canalele mici sunt complet inaccesibile in conditii de "Ape mici", canalele medii pot pune probleme din cauza punctelor critice cu adancimi mai mici de 0.5 m si a obstacolelor, in general cioate, iesite complet la suprafata. Raman accesibile numai canalele mari, navigabile indiferent de cota Dunarii masurata la Tulcea, insa si acestea pot prezenta obstacole pe maluri, obstacole care nu blocheaza complet navigatia pe aceste canale. Vom numi aceste canale pe parcursul Ghidului ca si "Magistrale Albastre". | Cota Dunarii masurata in Portul Tulcea < + 150 cm |
Magistrale Albastre | Vom numi "Magistrale Albastre" acele canale sau garle din Delta Dunarii care permit navigatia cu barci de dimensiuni medii indiferent de cotele apelor Dunarii de la Tulcea, mentinand o adancime relativa minima de cel putin 1.5 m. Aceste canale pot fi sapate, un bun exemplu fiind Canalul Mila 36, canal care pastreaza o adancime relativa de circa 4 m indiferent de nivelul apei masurat la Tulcea, sau naturale, cum este Garla Lopatna din Delta de Nord, garla care pastreaza o adancime relativa de 1.5 - 2 m permanent. Cunoasterea acestor "Magistrale Albastre" este deosebit de important in economia unei ture in Delta, fiind veritabile cai de acces sau de retragere in situatii dificile. Toate zonele Deltei Dunarii adapostesc asemenea "Magistrale Albastre" pe unde se poate naviga cu o barca de dimensiuni medii indiferent de nivelul apei pe Dunare masurat la Tulcea si foarte important, indiferent de conditiile atmosferice, cu exceptia cazului in care aceste canale prind gheata. | Canale largi, cu latime de peste 10 m si cu o adancime relativa permanenta mai mare de 2 m. |
Dificultatea canalului : 1/5 - Lipsit de obstacole, navigabil permanent | Pentru a da o informatie "at a glance" utilizatorului Ghidului Deltei Dunarii asupra dificultatii parcurgerii unui canal, am folosit o scala de la 1 la 5, unde cu 1 am clasificat "Magistralele Albastre" drept "Lipsite de obstacole, navigabile permanent" si cu 5 am clasificat canalele "Foarte dificil de parcurs". Aceasta scala se raporteaza la parcurgerea canalelor din Delta Dunarii cu o ambarcatiune de dimensiuni medii, in conditii de vreme buna, pe "ape medii" si in absenta ghetii. Aceasta clasificare a dificultatii canalelor are totusi un caracter relativ, intru-cat pot aparea obstacole dificile sau de netrecut de la zi la zi, din cauza furtunilor, a curentilor, a variatiilor nivelului apei sau din diferite alte cauze. Canalele clasificate in categoria de dificultate "1 - Lipsite de obstacole, navigabile permanent" sunt acele canale mari, cu adancimi mai mari de 2 m indiferent de nivelul cotei apelor Dunarii masurat in portul Tulcea. Aceste canale sunt in general largi, cu latimi mai mari de 10 - 20 m sau chiar mai late, astfel incat un obstacol cazut - spre exemplu un copac cazut transversal - nu poate bloca complet accesul pe acel canal. Aceste canale au fost definite anterior ca si "Magistrale Albastre", rolul lor in economia unei ture fiind descris in sectiunea respectiva. Parcurgerea acestor canale poate fi efectuata exclusiv in glisare. Ca si exemple de canale "lipsite de obstacole, navigabile permanent" putem enumera: 1. Delta de Nord - Garla Lopatna 2. Delta de Sud - Canalul Dunavat 3. Delta Centrala - Canalul Crisan 4 - Delta de Vest - Garla Sontea | Adancime > 2 m indiferent de cotele apelor Dunarii Latime > 10 - 20 m Navigabile permanent "Magistrale Albastre" |
Dificultatea canalului : 2/5 - Usor | Pentru a da o informatie "at a glance" utilizatorului Ghidului Deltei Dunarii asupra dificultatii parcurgerii unui canal, am folosit o scala de la 1 la 5, unde cu 1 am clasificat "Magistralele Albastre" drept "Lipsite de obstacole, navigabile permanent" si cu 5 am clasificat canalele "Foarte dificil de parcurs". Aceasta scala se raporteaza la parcurgerea canalelor din Delta Dunarii cu o ambarcatiune de dimensiuni medii, in conditii de vreme buna, pe "ape medii" si in absenta ghetii. Aceasta clasificare a dificultatii canalelor are totusi un caracter relativ, intru-cat pot aparea obstacole dificile sau de netrecut de la zi la zi, din cauza furtunilor, a curentilor, a variatiilor nivelului apei sau din diferite alte cauze. Canalele clasificate in categoria de dificultate "2 - Usor" sunt acele canale cu adancimi mai mari de 1.5 m indiferent de nivelul cotei apelor Dunarii masurat in portul Tulcea. Canalele clasificate in aceasta categorie de dificultate sunt in general late, avand o latime de minim 10 m. Ele pot prezenta anumite obstacole care sa blocheze partial canalul (spre exemplu arbori cazuti), insa acestea pot fi ocolite cu usurinta. Parcurgerea unui astfel de canal necesita o minima indemanare in manevrarea barcii de catre conducatorul acesteia, depasirea unei ambarcatiuni fiind posibila datorita latimii suficiente. Si aceste canale sunt in general navigabile permanent, putand fi parcurse exclusiv in glisare. Ca si exemple de canale clasificate in categoria "2 - Usor", enumeram: 1. Delta de Nord - Canalul Olguta 2. Delta de Sud - Canalul Lipovenilor 3. Delta Centrala - Canalul Litcov (in sectiunea dintre Canalul Isac si Canalul Crisan) 4. Delta de Vest - Canalul Dranov (in sectiunea dintre Canalul Mustaca si Razelm) | Adancime > 1.5 m indiferent de cotele apelor Dunarii Latime > 10 m Navigabile permanent, accesibile pe ape mici, medii si mari Prezinta obstacole partiale care pot fi ocolite cu usurinta Indemanare minima din partea conducatorului ambarcatiunii Pot fi parcurse integral in glisare |
Dificultatea canalului : 3/5 - Mediu | Pentru a da o informatie "at a glance" utilizatorului Ghidului Deltei Dunarii asupra dificultatii parcurgerii unui canal, am folosit o scala de la 1 la 5, unde cu 1 am clasificat "Magistralele Albastre" drept "Lipsite de obstacole, navigabile permanent" si cu 5 am clasificat canalele "Foarte dificil de parcurs". Aceasta scala se raporteaza la parcurgerea canalelor din Delta Dunarii cu o ambarcatiune de dimensiuni medii, in conditii de vreme buna, pe "ape medii" si in absenta ghetii. Aceasta clasificare a dificultatii canalelor are totusi un caracter relativ, intru-cat pot aparea obstacole dificile sau de netrecut de la zi la zi, din cauza furtunilor, a curentilor, a variatiilor nivelului apei sau din diferite alte cauze. Canalele clasificate in categoria de dificultate "3 - Mediu" sunt acele canale cu adancime mai mare de 1 m in conditii de "ape medii". In general aceste canale prezinta praguri care le pot face inaccesibile sau dificil de parcurs in conditiile unor "ape mici". Canalele clasificate in aceasta categorie sunt canale cu o latime in general mai mare de 5 m, depasirea unei ambarcatiuni solicitand indemanarea conducatorului barcii. Deasemenea, aceste canale pot prezenta obstacole care sa impuna iesirea din regimul de glisare, ridicarea motorului si depasirea lor cu viteza mica, uneori chiar folosind ghiondirul pentru protejarea motorului. Ca si exemple de canale clasificate in categoria "3 - Mediu", enumeram: 1. Delta de Nord - Canalul Bogdaproste 2. Delta de Sud - Canalul Mustaca 3. Delta Centrala - Canalul Uzlina 4. Delta de Vest - Canalul Cranjala | Adancime > 1 m in conditii de ape medii Latime > 5 m Accesibile pe ape medii si mari Nerecomandate pe ape mici cu exceptia zonei superioare a scalei Prezinta obstacole submersate si praguri care impun iesirea din regimul de glisare Indemanare si experienta medie din partea conducatorului ambarcatiunii Glisarea este posibila numai in anumite sectiuni ale canalului |
Dificultatea canalului : 4/5 - Dificil | Pentru a da o informatie "at a glance" utilizatorului Ghidului Deltei Dunarii asupra dificultatii parcurgerii unui canal, am folosit o scala de la 1 la 5, unde cu 1 am clasificat "Magistralele Albastre" drept "Lipsite de obstacole, navigabile permanent" si cu 5 am clasificat canalele "Foarte dificil de parcurs". Aceasta scala se raporteaza la parcurgerea canalelor din Delta Dunarii cu o ambarcatiune de dimensiuni medii, in conditii de vreme buna, pe "ape medii" si in absenta ghetii. Aceasta clasificare a dificultatii canalelor are totusi un caracter relativ, intru-cat pot aparea obstacole dificile sau de netrecut de la zi la zi, din cauza furtunilor, a curentilor, a variatiilor nivelului apei sau din diferite alte cauze. Canalele clasificate in categoria de dificultate "4 - Dificil" sunt acele canale cu o adancime scazuta, intre 0.8 - 1 m in conditii de ape medii. Canalele clasificate in aceasta categorie sunt in general inguste, avand portiuni unde latimea poate scadea sub 5 m, depasirea unei ambarcatiuni fiind imposibila sau foarte dificila. Aceste canale prezinta numeroase obstacole submersate si / sau praguri, astfel incat parcurgerea lor in regim de glisare prezinta riscuri foarte mari si solicita un grad de indemanare ridicat din partea conducatorului barcii. Obstacolele intalnite sunt frecvente si dificile, impunand opriri dese ale motorului si trecerea, de regula, la ghiondir. Aceste canale se pot bloca foarte usor, fie cu vegetatie compacta, fie cu plauri, fie din cauza arborilor cazuti ca urmare a unor furtuni. Recomandam evitarea acestor canale in conditii de "ape mici" sau "ape medii" pana spre portiunea superioara a scalei si solicitarea de informatii actualizate de la localnici cu privire la starea canalului. Ca si exemple de canale clasificate in categoria "4 - Dificil", enumeram: 1. Delta de Nord - Canalul Dovnica 2. Delta de Sud - Canalul Belciug 3. Delta Centrala - Canalul Litcov - Imputita 4. Delta de Vest - Canalul Papadia Veche | Adancime > 0.8 m in conditii de ape medii Sectiuni cu Latime < 5 m, canale inguste Accesibile exclusiv pe ape medii si mari Foarte dificil sau chiar imposibil de parcurs pe ape mici Prezinta obstacole submersate sau partial submersate, praguri, plauri, aglomerari de trunchiuri care impun iesirea frecventa din regimul de glisare, oprirea motorului, ridicarea acestuia si trecerea la ghiondir Indemanare si experienta ridicata din partea conducatorului ambarcatiunii Glisarea este posibila numai pe portiuni scurte ale canalului Risc de blocaj complet |
Dificultatea canalului : 5/5 - Foarte Dificil | Pentru a da o informatie "at a glance" utilizatorului Ghidului Deltei Dunarii asupra dificultatii parcurgerii unui canal, am folosit o scala de la 1 la 5, unde cu 1 am clasificat "Magistralele Albastre" drept "Lipsite de obstacole, navigabile permanent" si cu 5 am clasificat canalele "Foarte dificil de parcurs". Aceasta scala se raporteaza la parcurgerea canalelor din Delta Dunarii cu o ambarcatiune de dimensiuni medii, in conditii de vreme buna, pe "ape medii" si in absenta ghetii. Aceasta clasificare a dificultatii canalelor are totusi un caracter relativ, intru-cat pot aparea obstacole dificile sau de netrecut de la zi la zi, din cauza furtunilor, a curentilor, a variatiilor nivelului apei sau din diferite alte cauze. Canalele clasificate in categoria de dificultate "5 - Foarte Dificil" sunt acele canale cu adancime mica, uneori sub 0.6 m in conditii de "ape medii", prezentand zone extrem de ingustate si numeroase obstacole foarte dificil de depasit. In general toate obstacolele intalnite impun oprirea ambarcatiunii, ridicarea completa a motorului si trecerea la ghiondir, uneori prin bascularea ambarcatiunilor peste obstacolul (partial) submersat. Parcurgerea acestor canale se adreseaza numai conducatorilor de ambarcatiuni cu multa experienta. Pericolele intalnite pe aceste canale sunt multiple, subliniem insa unul pe care il consideram cel mai important: blocarea completa a ambarcatiunii. Este posibil sa intalnesti un obstacol atat de dificil pe aceasta categorie de canale care sa poata fi depasit numai intr-un singur sens sau, in conditiile deteriorarii starii atmosferice in timpul parcurgerii, canalul se poate bloca complet in spatele tau, facand imposibila intoarcerea. Recomandam abordarea acestor canale exclusiv pe "ape mari" si numai dupa ce in prealabil au fost culese informatii actualizate de la localnici. Ca si exemple de canale clasificate in categoria "5 - Foarte Dificil", enumeram: 1. Delta de Nord - Canalul de legatura intre Canalul Dovnica si Lacul Lungu, situat la nord de Canalul Sfistovca, paralel cu acesta 2. Delta de Sud - Canalul Crasnicol 3. Delca Centrala - Canalul de Suez, cu iesire prin Canalul Magistral in Litcov 4. Delta de Vest - Canalul Draghilea | Adancime mica ~ 0.6 m in conditii de ape medii Numeroase sectiuni ingustate, canale foarte inguste Accesibile exclusiv pe ape mari Foarte dificil sau chiar imposibil de parcurs pe ape medii Prezinta numeroase obstacole submersate sau partial submersate, praguri, plauri, aglomerari de trunchiuri care impun oprirea frecventa a motorului, ridicarea acestuia si trecerea la ghiondir, de cele mai multe ori prin bascularea ambarcatiunii peste obstacol Indemanare si experienta foarte ridicata din partea conducatorului ambarcatiunii Parcurgerea canalului in regim de deplasament Risc ridicat de avariere a ambarcatiunii si / sau de blocaj complet |